Torsby Finnskogscentrum vinnare i WAN Awards 2016

En internationell jury har utsett Torsby Finnskogscentrum, ritat av Bornstein Lyckefors Arkitekter, till världens bäst gestaltade omvandlingsprojekt och vinnare av WAN Awards 2016 i kategorin Adaptive Reuse.

Torsby Finnskogscentrum.
Torsby Finnskogscentrum i Lekvattnet med sin spektakulära fasad, ritat av Bornstein Lyckefors Arkitekter har utsetts till vinnare i WAN Awards 2016 och årets kulturpristagare 2017 av Wermländska Sällskapet i Stockholm.

Projekt från hela världen tävlar varje år i WAN (World Arcitecture News) Awards och vinnare utses i 22 kategorier. Inom kategorin Adaptive Reuse uppmärksammades de bäst gestaltade omvandlingsprojekten.

”Det är jätteroligt att en liten ort på yttersta landsbygden, Lekvattnet i norra Värmland, får ta hem det här priset. Det var en lång process att komma hit. Vi trodde på projektet hela tiden så den här bekräftelsen är jätteviktig för oss. Men roligast är nog ändå att så många besökare hittat hit. Vi har något värdefullt att berätta och det här gör det lättare för oss att nå ut med vår fina historia. Vi kan nu med vind i seglen gå vidare med den avslutande etappen och en nominering som denna är naturligtvis oerhört uppmuntrande för alla inblandade, inte minst för Torsby kommun”, säger verksamhetsledare Kersti Berggren.

Inför säsongen 2014 flyttades tidigare Finnkulturcentrum till den gamla skolan i Lekvattnet och blev då Torsby Finnskogscentrum. Byggnaden från slutet av 1960-talet ritades om av Bornstein Lyckefors Arkitekter och kännetecknas nu av stående timmerstockar framför fasaden.

”Först ville vi nog helst riva och bygga nytt. Men sedan när vi tittade närmare på byggnaden och den inre logistiken insåg vi att skolan var väldigt rationellt uppbyggd och lämplig även som kulturhus. Att bevara det befintliga och bygga om kändes dessutom mycket bättre ur ett hållbarhetsperspektiv. Vår utmaning blev istället att hitta ett sätt att låta byggnaden kommunicera den nya verksamheten utan skyltar och pilar”, säger Andreas Lyckefors, arkitekt och delägare Bornstein Lyckefors Arkitekter.

Juryn var också imponerad av Finnskogscentrums lokala förankring.

”Jag tycker det här projektet berättar för oss hur arkitektur skall förankras i sitt sammanhang genom att använda lokala råmaterial och bygga med det på plats. Det är också ett projekt som illustrerar hur arkitektur kan ha en egen historia, hur en byggnad kan utvecklas och förändras men ändå behålla sin egenart”, säger Mat Cash, arkitekt och gruppchef på Brittiska Heatherwick Studio.

Under 2016 hade Torsby Finnskogscentrum totalt 8 481 besökare.

Torsby Finnskogscentrum. Fotograf Åke E:son Lindman.