Värmlands Museum byggs om för framtiden

Värmlands Museum har fått glädjande besked angående ombyggnad av museet på Sandgrundsudden i Karlstad. Kommunstyrelsen i Karlstads kommun och Region Värmlands styrelse har fattat beslut om att ge museet en anslagshöjning för att kunna genomföra den större ombyggnad som föreslagits.

”Det här beslutet är helt avgörande för vilket museum vi ska vara i framtiden. Vi har två fantastiska byggnader som vi är mycket rädda om, men som behöver uppgraderas för att uppfylla de krav som ställs på museibyggnader idag. Nu vet vi också vilken typ av basutställningar vi kommer att kunna bygga”, säger länsmuseichef Åsa Hallén.

En förstudie från 2015 som bygger på verksamhetens behov och önskemål, i vilken all personal varit involverad, visar att lokalanvändningen behöver effektiviseras och museibyggnaderna uppgraderas enligt de krav som ställs på ett museum idag, gällande tillgänglighet, säkerhet och möjlighet till klimatstyrning. Det höga besökstrycket under många år har också gjort att delar av byggnaderna fått utstå hårt slitage sedan tillbyggnaden av museet stod klar 1998.

Den planerade ombyggnaden i stora drag

• I tillbyggnadens mitt etableras museets nya hjärta – ett nav från vilket man lättillgängligt når alla publika verksamheter i byggnaden.
  • Ett nytt entresolbjälklag byggs upp men lämnar en östvästlig axel genom byggnaden med kontakt från fasad till fasad och ljusinfall från flera håll, lösningar som ökar orienterbarheten och som ansluter till arkitekt Carl Nyréns ursprungliga intentioner med en öppen och flexibel planlösning.
  • Barnverksamheten samlas i ljusa lokaler i nordost och förses med pentry, matsäcksrum och egna toaletter.
  • Reception och museibutik ges ett nytt och mer centralt läge med bättre överblick.
  • Terrassen längs entrésidan, med sitt attraktiva sydvästläge och utsikt över parken, utvidgas och görs möblerbar.
  • Konservatorsateljén flyttar in i museet på Sandgrund i Karlstad och bereds plats i anslutning till Navet.
  • Biblioteket flyttas till ett mer publikt läge på entréplan i den äldre museibyggnaden. På dess nuvarande plats på plan 2 i tillbyggnaden etableras en samlad mötesdel.

”Det är ett mycket glädjande besked, som kommer göra museet tillgängligt för fler och ger oss möjlighet att visa de utställningar och föremål vi vill. Vi bygger om för framtiden, för nästa generation och för de som kommer efter oss”, säger Åsa Hallén.

Projekteringen beräknas ta sex månader. Under tiden håller museet öppet som vanligt med tillfälliga utställningar, program, butik och restaurang. Barnutställningen för de allra minsta Inger och Lasse Sandbergs sagovärld står tillsvidare. Under 2017 kommer bland annat följande utställningar visas: Secret Love (pågår), Det ligger i tiden (pågår), Japan och Racken, Kroknäbbarnas tid, och en utställning med fotografier av fotograf JH Engström kommer ha världspremiär på Värmlands Museum.

Om allt går enligt planerat kommer ombyggnaden vara färdig januari 2019 och de nya basutställningarna om Värmland öppnar till sommaren 2019.